חריגות בנייה ואיך מטפלים בהן?

במדינות מערביות הליך הבנייה ואישורו הינם דבר קריטי וחשוב בבנייה בית ולעיתים אף בשיפוץ קטנטן. הליכים אלו נועדו על מנת להסדיר לא רק את גודל הבתים, אלא גם את השימוש במרחב הציבורי, במרחבים המשותפים שבין הדיירים השונים ועד אל שמירת גובה בתים אחידים באזורים כאלו ואחרים. אך מקרים בהם מתקיימות חריגות בנייה, בעלי הנכס עלולים למצוא עצמם עומדים אל מול סנקציות וקנסות שונות ואף באיום במאסר בפועל. על כן במקרים שכאלו, מומלץ שלא להתעלם מבקשות הרשויות המקומיות אלא להסדיר את הליך הבנייה או את השיפוץ שביצענו למרפסת שלנו.

חריגות בנייה ואיך מטפלים בהן?

כמובן שחריגות הבנייה הינן רחבות ונעות החל מבנייה לא חוקית של מרפסות, מחסנים ועד אל סטייה מהיתר הבנייה שנתקבל מהוועדה המקומית או שינוי ייעד הנכס. לכן הצעד הראשון יתחיל עוד ברכישת הדירה, בין אם נבקש להפוך את הנכס החדש לגן ילדים ועד אל ארווה, מומלץ שנוודא את זכויות הנכס השונות ואת הבעלות. יחד עם זאת נוכל לוודא כי אין לא מתקיימות חריגות שונות, שאנו עלולים עוד לשלם עליהן לאחר רכישת הדירה. אך במקרה בו אנו חיים במבנה או בעל אזורים הנחשבים לחורגי מהיתר הבניה שלנו, נוכל להגיש בקשה של קבלת היתר בנייה בדיעבד. הליך זה כמובן יהיה כרוך לא רק בהליך בירוקרטי אלא גם בייעוץ מול אנשי מקצועי שונים, אשר יוכלו לעזור בהתאמה שבין הנכס לבין בקשות הוועדה.

איך לעבור את זה בקלות? כמובן שקבלת היתר בנייה בדיעבד עלול להפוך למסע לא פשוט, לכן בשלב הראשון ובהתאם לסוג המבנה ולזמן הקיום שלו, מומלץ למצוא עורך דין אשר יוכל להסדיר את הליך הבקשה באופן מסודר וראוי. כך הבקשה גם תקבל את היחס המתאים והראוי שנבקש, שנית יש להיוועץ עם אדריכל או מהנדס על מנת לבצע את ההתאמות הנדרשות. שכן התאמות אלו לא פעם עלולות לעבור באזורי חשמל, באזורים ציבוריים וידרשו יד מקצועית מתאימה. הסדרת חריגות בנייה הינה קריטית וחשובה לא רק בשל ניצול מרחבי הבנייה בישראל, אלא גם ברמה הבטיחותית.